WIZJA
Nasi wychowankowie wyposażeni będą w wiedzę,
umiejętności i sprawności, które pozwolą sprostać wymaganiom stawianym w
szkole i dorosłym życiu, będą otwarci na kontakty z innymi ludźmi,
cechować ich będzie śmiała i twórcza postawa wobec otaczającego świata w
zjednoczonej Europie.
MISJA
PROGRAM WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNY
Cel główny
Nasze przedszkole- przedszkolem uwrażliwiającym na
piękno języka ojczystego
PRIORYTETY
1.
Stwarzanie
sytuacji do kształtowania poprawnej mowy dziecka
2.
Uwrażliwienie
dzieci na piękno języka poprzez budzenie wielostronnego obcowania z literaturą
3.
Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie
umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne, sztuki
plastyczne
4. Rozbudzanie zainteresowań różnymi dziedzinami sztuki,
dostarczanie wrażeń estetycznych i przeżyć emocjonalnych oraz pobudzanie
własnej aktywności dzieci w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy.
5. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych przeżyć
za pomocą różnych form ekspresji.
6. Wyzwalanie w dzieciach twórczej ekspresji i
kreatywności poprzez wykonywanie prac plastyczno-technicznych, udział w grach dramowych, inscenizacjach
7. Pobudzanie dzieci do działań twórczych poprzez
rozwijanie zdolności literackich, artystycznych, recytatorskich, plastycznych i
technicznych
8. Wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz nabywanie
swobody i otwartości w kontaktach z innymi
10.
Rozwijanie
umiejętności projektowania i wykonywania prac plastycznych z zastosowaniem
różnorodnych technik plastycznych, wspólnego uzgadniania treści, planowania i
podziału pracy.
CELE STRATEGICZNE
1. Uwrażliwienie dzieci na piękno języka poprzez budzenie wielostronnego
obcowania z literaturą i sztuką
2.
Rozwijanie
umiejętności rozróżniania dobra od zła na podstawie pracy z bajką i baśnią
3. Poszerzanie doświadczeń teatralnych jako praca nad mową dziecka i
rozwojem inwencji twórczej
4. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji, przeżyć i zaobserwowanych zjawisk oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy jej twórczości
5. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, rozpoznawanie i odtwarzanie piosenek, muzyki, brzmienia instrumentów oraz uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
CELE I ZADANIA
2009/2010
I. Uwrażliwienie
dzieci na piękno języka poprzez budzenie wielostronnego obcowania z literaturą
i sztuką
1. Wyrabianie wrażliwości na wartości estetyczne w
otoczeniu, przyrodzie i sztuce oraz rozwijanie różnorodnych form twórczości i
ekspresji słownej, plastycznej i muzycznej, w szczególności poprzez różne
zabawy, zajęcia plastyczne, zajęcia rytmiczne, muzyczne i teatralne
2. Kształtowanie postaw moralnych, dziecięcej
wrażliwości, umacnianie wiary w dobro i sprawiedliwość, obcowanie z literaturą
dla dzieci, wykorzystanie jej podczas zajęć dydaktycznych, muzycznych,
tanecznych, plastycznych, nauki języka angielskiego, teatralnych
3. Zapoznanie dzieci z popularnymi utworami polskiej
literatury dziecięcej z jednoczesnym ukazaniem roli książki w życiu człowieka
4. Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i
rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne,
oraz sztuki plastyczne
5. Tworzenie warunków do różnorodnego wyrażania inwencji
twórczej powiązanej z literaturą.
6.
Tworzenie okazji
do wymiany informacji , uczenia , dyskutowania
i dochodzenia do kompromisu
2010/2011
II. Rozwijanie umiejętności
rozróżniania dobra od zła na podstawie pracy z bajką i baśnią
1. Wzbogacanie przeżyć dzieci, modelowanie ich postaw
wobec otaczającego świata poprzez systematyczne obcowanie z literaturą baśniową
2.
Kształtowanie
podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości,
sprawiedliwości, odpowiedzialności,
3.
Tworzenie
sytuacji sprzyjających budowaniu systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak,
żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe
4. Zaangażowanie w akcję "Cała Polska czyta
dzieciom"
5.
Nabywanie
umiejętności identyfikowania i nazywania różnych stanów emocjonalnych
6.
Uczenie sposobów
radzenia sobie z własnymi emocjami , właściwego reagowania na przejawy emocji
innych oraz kontrolowania swoich
zachowań
7.
Wdrażanie do
zachowań akceptowanych społecznie , wprowadzaniu w kulturę bycia
8.
Dostarczanie
przykładów i doświadczanie rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie
kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób
9.
Wykorzystywanie
codziennych sytuacji do podejmowania samooceny i oceny zachowań innych
2011/2012
III. Poszerzanie
doświadczeń teatralnych jako praca nad mową dziecka i rozwojem inwencji
twórczej
1. Stwarzanie
sytuacji do kształtowania poprawnej mowy dziecka
2. Odgrywanie scenek opartych na przeżyciach dzieci i
zaistniałych sytuacjach konfliktowych – ustalanie optymalnych dla obu stron
sposobów rozwiązywania konfliktów
3. Tworzenie warunków do podejmowania przez dzieci zabawy
w teatr
4.
Wprowadzenie w
świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania,
interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń i spostrzeżeń
zmysłowych.
5.
Zapewnianie
możliwości do nabywania umiejętności słuchania, rozumienia i mówienia.
6.
Tworzenie
warunków do różnorodnego wyrażania inwencji twórczej powiązanej z literaturą.
7.
tworzeniu okazji
do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych , ze
zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie
2012/2013
IV.
Rozwijanie umiejętności projektowania i wykonywania prac plastycznych z
zastosowaniem różnorodnych technik plastycznych
1. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej
ekspresji plastycznej własnych emocji, przeżyć i zaobserwowanych zjawisk oraz
nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi
przy jej twórczości
2. Pobudzanie inicjatywy i inwencji w spontanicznej
twórczości plastycznej poprzez
oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo – intelektualną
oraz dostarczanie różnorodnych środków wyrazu
3. Inspirowanie działalności plastycznej różnymi
czynnikami – muzyką, literaturą, wycieczką
4. Umożliwianie dziecku odkrywania znaczenia
komunikowania się w sposób niewerbalny
5. wspieraniu działań twórczych w różnych dziedzinach
aktywności
2013/2014
V. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez
słuchanie, śpiewanie, rozpoznawanie i odtwarzanie piosenek, muzyki, brzmienia
instrumentów oraz uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
1.
Zapoznawanie
dzieci z językiem muzycznym, kształcenie wrażliwości na poszczególne elementy
muzyki i środki wyrazu muzycznego
2.
Zaspokajanie
poprzez kontakt z muzyką podstawowych potrzeb psychicznych dziecka: potrzeba
ruchu, radości, osiągania sukcesów
3. Wyzwalanie u dzieci aktywności muzycznej oraz
umiejętności wyrażania emocji poprzez sztukę plastyczną i ruch
4. Umożliwienie rozwoju inwencji twórczej poprzez
tworzenie własnych melodii, piosenek i ilustracji ruchowych do muzyki ( jej
melodii i rytmu).
5. Rozwijanie umiejętności harmonijnego poruszania się
przy muzyce z zachowaniem płynności i gibkości ruchów ciała w połączeniu z
koordynacją rąk, nóg, głowy
6.
Kształcenie
umiejętności udziału w zabawach ze śpiewem o bardziej skomplikowanych formach
ruchu.