WIZJA

 

Nasi wychowankowie wyposażeni będą w wiedzę, umiejętności i sprawności, które pozwolą sprostać wymaganiom stawianym w szkole i dorosłym życiu, będą otwarci na kontakty z innymi ludźmi, cechować ich będzie śmiała i twórcza postawa wobec otaczającego świata w zjednoczonej Europie.

 

 

 

MISJA

 

 

 

 

 

 

PROGRAM  WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNY

 

Cel główny

Nasze przedszkole- przedszkolem uwrażliwiającym na piękno języka ojczystego

 

 

PRIORYTETY

 

1.     Stwarzanie sytuacji do kształtowania poprawnej mowy dziecka

 

2.     Uwrażliwienie dzieci na piękno języka poprzez budzenie wielostronnego obcowania z literaturą

 

3.     Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne, sztuki plastyczne

 

4.     Rozbudzanie zainteresowań różnymi dziedzinami sztuki, dostarczanie wrażeń estetycznych i przeżyć emocjonalnych oraz pobudzanie własnej aktywności dzieci w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy.

 

5.     Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych przeżyć za pomocą różnych form ekspresji.

 

6.     Wyzwalanie w dzieciach twórczej ekspresji i kreatywności poprzez wykonywanie prac plastyczno-technicznych, udział w grach dramowych, inscenizacjach

 

7.     Pobudzanie dzieci do działań twórczych poprzez rozwijanie zdolności literackich, artystycznych, recytatorskich, plastycznych i technicznych

 

8.     Wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz nabywanie swobody i otwartości w kontaktach z innymi

9.     Stymulowanie świadomości dziecka na temat jego praw
 

10.           Rozwijanie umiejętności projektowania i wykonywania prac plastycznych z zastosowaniem różnorodnych technik plastycznych, wspólnego uzgadniania treści, planowania i podziału pracy.

 

 

 

CELE STRATEGICZNE

 

 

1.     Uwrażliwienie dzieci na piękno języka poprzez budzenie wielostronnego obcowania z literaturą i sztuką

2.     Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła na podstawie pracy z bajką i baśnią

3.     Poszerzanie doświadczeń teatralnych jako praca nad mową dziecka i rozwojem inwencji twórczej

4.      Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji, przeżyć i zaobserwowanych zjawisk oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy jej twórczości

5.      Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, rozpoznawanie i odtwarzanie piosenek, muzyki, brzmienia instrumentów oraz uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce. 

 

 

  

 

CELE   I   ZADANIA

 

2009/2010

 

I. Uwrażliwienie dzieci na piękno języka poprzez budzenie wielostronnego obcowania z literaturą i sztuką

 

1.     Wyrabianie wrażliwości na wartości estetyczne w otoczeniu, przyrodzie i sztuce oraz rozwijanie różnorodnych form twórczości i ekspresji słownej, plastycznej i muzycznej, w szczególności poprzez różne zabawy, zajęcia plastyczne, zajęcia rytmiczne, muzyczne i teatralne

2.     Kształtowanie postaw moralnych, dziecięcej wrażliwości, umacnianie wiary w dobro i sprawiedliwość, obcowanie z literaturą dla dzieci, wykorzystanie jej podczas zajęć dydaktycznych, muzycznych, tanecznych, plastycznych, nauki języka angielskiego, teatralnych

3.     Zapoznanie dzieci z popularnymi utworami polskiej literatury dziecięcej z jednoczesnym ukazaniem roli książki w życiu człowieka

4.     Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne, oraz sztuki plastyczne

5.     Tworzenie warunków do różnorodnego wyrażania inwencji twórczej powiązanej z literaturą.

6.    Tworzenie okazji do wymiany informacji , uczenia , dyskutowania  i dochodzenia do kompromisu

 

2010/2011

 

II. Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła na podstawie pracy z bajką i baśnią

1.     Wzbogacanie przeżyć dzieci, modelowanie ich postaw wobec otaczającego świata poprzez systematyczne obcowanie z literaturą baśniową

2.     Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności,

3.     Tworzenie sytuacji sprzyjających budowaniu systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe

4.     Zaangażowanie w akcję "Cała Polska czyta dzieciom"

5.     Nabywanie umiejętności identyfikowania i nazywania różnych stanów emocjonalnych

6.     Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami , właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania swoich  zachowań

7.     Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie , wprowadzaniu w kulturę bycia

8.     Dostarczanie przykładów i doświadczanie rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób

9.     Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania samooceny i oceny zachowań innych

 

2011/2012

 

III. Poszerzanie doświadczeń teatralnych jako praca nad mową dziecka i rozwojem inwencji twórczej

 

 

1.     Stwarzanie sytuacji do kształtowania poprawnej mowy dziecka

2.     Odgrywanie scenek opartych na przeżyciach dzieci i zaistniałych sytuacjach konfliktowych – ustalanie optymalnych dla obu stron sposobów rozwiązywania konfliktów

3.     Tworzenie warunków do podejmowania przez dzieci zabawy w teatr

4.     Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń i spostrzeżeń zmysłowych.

5.     Zapewnianie możliwości do nabywania umiejętności słuchania, rozumienia i mówienia.

6.     Tworzenie warunków do różnorodnego wyrażania inwencji twórczej powiązanej z literaturą.

7.     tworzeniu okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych , ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie

 

 

 

2012/2013

 

IV. Rozwijanie umiejętności projektowania i wykonywania prac plastycznych z zastosowaniem różnorodnych technik plastycznych

1.     Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji, przeżyć i zaobserwowanych zjawisk oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy jej twórczości

2.     Pobudzanie inicjatywy i inwencji w spontanicznej twórczości plastycznej poprzez  oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo – intelektualną oraz dostarczanie różnorodnych środków wyrazu

3.     Inspirowanie działalności plastycznej różnymi czynnikami – muzyką, literaturą, wycieczką

4.    Umożliwianie dziecku odkrywania znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny

5.    wspieraniu działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności

 

2013/2014

V. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, rozpoznawanie i odtwarzanie piosenek, muzyki, brzmienia instrumentów oraz uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.

1.     Zapoznawanie dzieci z językiem muzycznym, kształcenie wrażliwości na poszczególne elementy muzyki i środki wyrazu muzycznego

2.     Zaspokajanie poprzez kontakt z muzyką podstawowych potrzeb psychicznych dziecka: potrzeba ruchu, radości, osiągania sukcesów

3.     Wyzwalanie u dzieci aktywności muzycznej oraz umiejętności wyrażania emocji poprzez sztukę plastyczną i ruch

4.     Umożliwienie rozwoju inwencji twórczej poprzez tworzenie własnych melodii, piosenek i ilustracji ruchowych do muzyki ( jej melodii i rytmu).

5.     Rozwijanie umiejętności harmonijnego poruszania się przy muzyce z zachowaniem płynności i gibkości ruchów ciała w połączeniu z koordynacją rąk, nóg, głowy

6.     Kształcenie umiejętności udziału w zabawach ze śpiewem o bardziej skomplikowanych formach ruchu.